Bokscoaching: Uit je hoofd en in je lichaam

Ik zet bokscoaching in als lichaamsgerichte ondersteuning in de kunstzinnige therapie. De Nederlandse Vereniging van Kunstzinnige Therapie (NVKT) heeft mij gevraagd een artikel over bokscoaching te schrijven voor hun vakblad Reliëf. Het artikel gaat over mijn ervaringen met bokscoaching, en over mijn visie op lichaamsgericht werken in de kunstzinnige therapie.

Uit het artikel:

Wat mij betreft is de waarde van lichaamsgericht werken dat het de cliënt present maakt: in het hier en nu aanwezig laat zijn, iets wat in deze hectische en behoorlijk cognitief georiënteerde tijd een hele uitdaging is. Present zijn is volgens mij een voorwaarde voor het kunstzinnig therapeutisch proces. Ik geloof dat het doel van therapie is om de kwaliteit van leven in het hier en nu te verbeteren. Daarvoor is het belangrijk om stil te staan bij wat men ervaart in het moment. Verder helpt lichaamsgericht werken spanning en stress te ontladen, vertrouwen te krijgen in- en te luisteren naar je lichaam en vermindert het de neiging tot piekeren aanzienlijk.

Artikel Bokscoaching Relief

Na de zomer ga ik als kunstzinnig therapeut aan de slag voor Care to Change in de nieuwe vestiging in Haarlem

Naast mijn eigen praktijk ga ik na de zomer een aantal dagen per week aan de slag voor CaretoChange. Ik ben gevraagd mee te gaan bouwen aan een nieuwe vestiging van de organisatie nabij de Haarlemmer Hout, die per augustus 2020 zijn deuren zal openen. Half augustus neem ik daarom afscheid van mijn lievegoed-atelier, de dierbare collega’s en cliënten aldaar.

Als kunstzinnig therapeut zal ik bij CaretoChange gaan werken in een multidisciplinaire setting met een prachtig samengesteld team. Bijzonder aan dit team is dat het merendeel van de collega’s al eerder intens heeft samengewerkt (in een antroposofische setting) en daarom goed op elkaar is ingespeeld.

Wat me aanspreekt aan deze organisatie is dat men de vaktherapieën naast de meer cognitieve therapieën hoog in het vaandel draagt. Daarnaast gaat men met ieder die zich met een hulpvraag aanmeldt grondig in gesprek om een zo passend mogelijk traject samen te stellen (los van vaste zorgpaden) want ieder is immers anders en wordt als uniek mens gezien en gehoord ongeacht zijn/haar diagnose. Daarbij is procestijd ook heel belangrijk en dit wordt dan ook geboden. Bovengenoemde waarden passen heel goed bij hoe ik werk en ook bij de antroposofische visie waar ik door geïnspireerd ben.

Heel graag draag ik mijn ‘kunstzinnige’ steentje bij aan deze nieuwe vestiging!

Logo CaretoChange

Kunstzinnige cursus zintuigen

In september start ik een kunstzinnige cursus met zintuigen als uitgangspunt:

Tijdens deze kunstzinnige cursus gaan we samen op ontdekkingsreis door het rijk van de zintuigen zoals die zijn beschreven door Rudolf Steiner. En nee, hij heeft er geen 5 maar wel 12 benoemd! Wij richten ons in deze 4 bijeenkomsten op de meest fysiek georiënteerde zintuigen. Op de tastzin, de levenszin, de zelf-bewegingszin en de evenwichtszin.

De tastzin die kennen we allemaal wel in meer of mindere mate. 
De levenszin, het zintuig dat ons signalen geeft over onze gezondheid vinden we al lastiger om te verstaan, laat staan dat we er goed naar luisteren/handelen. Wat de zelf-bewegingszin en de evenwichtszin betekenen en hoe we die middels kunstzinnig werken kunnen beleven, komt uitgebreid in de cursus aan bod. Nieuwsgierig? Zin om kunstzinnig hiermee aan de slag te gaan? Voel je van harte welkom! 

De kunstzinnige oefeningen zijn veelal lichaamsgericht waarbij niet het resultaat maar de beleving centraal staat van wat we al werkend met onder andere klei, zand en krijt tegenkomen. De cursus komt voort uit een samenwerking tussen mijn praktijk en Therapeuticum Haarlem.

Cursusdata: 17 en 24 september, 1 en 8 oktober 
Tijd: van 20.00 uur tot 21.30 uur
Cursus kosten: €60,- 
Materiaalkosten: € 8,-
Kunstzinnige ervaring niet vereist
Locatie: Therapeuticum Haarlem

Kunstzinnige workshop met Japanse hulpverleners

Deze week hield ik een kunstzinnige workshop voor 22 Japanse hulpverleners, waaronder een groep psychiaters en vaktherapeuten. In de workshop stond therapeutische kennisoverdracht (van Nederland en Japan) in tijden van Corona centraal. Ik kon gelukkig gewoon in het Nederlands vertellen, mijn verhaal werd direct vertaald in het Japans door Ken Tanaka. Ik heb met hen ook echt kunstzinnig gewerkt en dat was heel bijzonder zo op afstand; het is toch aan de andere kant van de wereld! Met name de reacties achteraf over wat het met hen had gedaan raakte me echt.

Ik nam de collega’s mee in de kunstzinnige oefening van de spiraal, die ik eerder ook voor jullie postte, en legde aan de hand van een live boetseeroefening uit hoe ik kunstzinnige therapie in praktijk aanbied.

Gisteren meegedaan aan de bijeenkomst van Ken Tanaka en kunstzinnig therapeut van antrop. kliniek Afke Roggeveen.
De oefening was gericht op het tekenen van een spiraal en de focus houden naar binnen en naar buiten toe. Tot mijn verbazing werd ik kalm bij het naar buiten gaan van het spiraal. Dat was verbazingwekkend.
Het was een speciaal moment, op een speciale plek, iets voor mijzelf als mens. De handeling was simpel van begin tot eind maar wel met impact.
Ik was zo blij dat ik die avond van blijdschap niet meer kon slapen.

Een van de deelnemers (vertaald uit het Japans)

21 mei 2020 ben ik gevraagd weer een kunstzinnige workshop te geven aan een groep antroposofisch geschoolde hulpverleners, wederom samen met Ken Tanaka – psychiater bij Lievegoed.

Kunstzinnige oefening 9: spiraal

Deze week plaats ik een nieuwe meditatieve kunstzinnige oefening speciaal voor deze Corona-tijd.

We gaan een spiraal maken. Van buiten naar binnen en van binnen naar buiten. Hierbij staan we stil bij wat deze twee bewegingen met ons doen: een naar binnengaande beweging zou je kunnen zien als meer bij jezelf komen. Een naar buitengaande beweging zou kunnen staan voor verbinding met de buitenwereld. Onderzoek waar jij het meest toe geneigd bent, maar ook: waar je nu het meest behoefte aan hebt.

Hoe passen zaken als (sociale) media en corona beperkingen bij wat je beleefd hebt? Hoe zou je je omgang met media en social distancing creatief en passend bij jou, vorm kunnen geven de komende tijd? Heel veel succes!

In het filmpje van deze meditatieve kunstzinnige oefening refereer ik aan een andere kunstzinnige oefening. Nl het maken van een wensbolletje oefening 2.

Je kunt deze oefening deels in de duinen of op het strand in het zand doen. Zo maak je je eigen ‘land art’. Zoek een rustig moment van de dag uit dat er maar weinig mensen zijn. Bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg of rond een uur of zes ’s avonds. Dezelfde oefening kun je vervolgens ook thuis doen op papier met krijt of potlood.

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

Duur: een half uur tot een uur.

Materialen: A4 of A3 papier, krijt of potlood of houtskool. Eventueel een dienblad/ bakplaat en een zak meel. En een zandvlakte;-)

Afke

P.S. Dit nieuwsbericht zag ik toevallig op de avond dat ik zelf ook naar het strand was geweest en de spiraal in het zand had gemaakt: https://www.facebook.com/omroepwest/posts/2981047558617802?hc_location=ufi

Eb 

Ik trek mij terug en wacht. 
Dit is de tijd die niet verloren gaat: 
Iedre minuut zet zich in toekomst om. 
Ik ben een oceaan van wachten, 
waterdun omhuld door ’t ogenblik. 
Zuigende eb van het gemoed, 
dat de minuten trekt en dat de vloed 
diep in zijn duisternis bereidt. 

Er is geen tijd. Of is er niets dan tijd? 

M. Vasalis, 
uit: Vergezichten en gezichten 
Uitgeverij van Oorschot 1954

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 8: spelen met verf

Kom je ook je perfectionisme tegen bij het schilderen of tekenen? Of begin je er daarom niet eens aan? Dan is deze oefening geschikt voor jou! Deze oefening is geïnspireerd op de vogeltjes van tekenaar Paul Faassen www.paulfaassen.nl. Ik zag een tijd geleden een artikel over zijn vogeltjes in de Volkskrant en vond die zo leuk, dat ik ze menig keer heb ingezet in de kunstzinnige therapiepraktijk. Het is een mooie oefening om spelenderwijs tot vorm te komen. Zeker ook wanneer je last hebt van perfectionisme of bang bent dat je niet kunt schilderen/tekenen, kan dit een heel laagdrempelige oefening zijn om tot vorm te komen. Maar ook voor iedereen die het kind in zichzelf weer wil voeden en weer wil ervaren hoe het ook alweer was om te spelen met verf en kleur. Ik wens je vooral heel veel plezier. Je mag echt genieten hoor! Want ja, therapie kan ook echt heel leuk en vol humor en plezier zijn!

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

Duur: een half uur tot een uur.

Materialen: stevig papier of een stuk grijs/wit karton (formaat maakt niet uit), waterverf of ecoline, kwastjes, waterpot en eventueel een fineliner.

Afke

Onrustig staartmeesje

Pluizebolletje, met je lange staart

en je brede zwarte wenkbrauwen,

waarom warrel jij niet met je vriendjes

vrolijk tussen knop en twijgjes door,

buitel jij zo eenzaam voor mijn raam

tik je aldoor lieflijk tegen ’t vensterglas?

Ben jij een fier gevleugelde Narcissus

die ziekelijk zijn eigen spiegelingen kust,

je snavel tuitend onder flonkerende oogjes,

pronkend met het waas van roze op je buik,

dolverliefd op je potsierlijke gefladder,

jezelf verliezend in je eigen vederpracht?

Of ben jij door Eros valselijk misleid

en meende jij een dartel liefje steeds te zien,

wilde jij haar zoet verleiden met je capriolen,

heerlijk met haar paren in het boomgewas,

samen een behaaglijk nestje maken

van pluimpjes, spinrag, dons en mos?

Marjolein Degenaar

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 7: een octaëder boetseren

Een nieuwe uitdagende kunstzinnig therapeutische boetseeroefening: ik nodig je vandaag uit om een volgend ‘platonisch lichaam’ te maken. Deze oefening is goed voor je concentratie en focus. Vooral een aanrader voor die mensen die de platonische lichamen tot nu toe heel leuk vonden om te maken en een volgende uitdaging hierin willen aangaan. Zie het als een soort challenge! Mocht het niet lukken, dan heb je het toch maar mooi geprobeerd!

We gaan vanuit de tetraëder (de vorm van vorige keer) verder en vormen deze om tot een octaëder. Dit is een vorm bestaande uit twee gespiegelde piramides. Ik neem je hier stapsgewijs in mee. Het is belangrijk dat je hierbij geduld betracht, want als je te snel werkt of haast hebt, raak je het overzicht kwijt. Ook is het een mooie oefening in vertrouwen. Je werkt stap voor stap naar de eindvorm toe en als je de rust weet te bewaren onderweg, zal het zeker lukken. Toch blijft er ook dan altijd een moment waarop je je verwonderd kan afvragen op welk ogenblik de vorm nu precies is omgevormd in de eindvorm. Wat je ervoor terug krijgt is zeker de moeite waard! Een volgend prachtig platonisch lichaam met z’n eigen wetmatigheden en schoonheid. Zowel de tetraëder als de octaëder bestaan beiden uit driehoekige vlakken. Daaraan kun je zien dat ze echt verwant zijn aan elkaar. Echter, bij de octaëder komt er een nieuw element bij: de vierkante vorm die alleen zichtbaar wordt in de contour. Om die ook echt vierkant te krijgen, vergt heel wat concentratie.

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

Duur: een half uur tot een uur.

Materialen: witte Chamotte-klei

Afke

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 6: een zee-aanzicht tekenen

Vanuit mijn praktijk voor Kunstzinnige therapie nodig ik je uit een relatief eenvoudige Kunstzinnige oefening met mij te doen. Het tekenen van een zee-aanzicht met (pastel)krijt. Ik was afgelopen week op een vroege ochtend even bij de zee, en ik wenste ook jullie een vleugje van die zee toe. Juist nu in deze coronatijd waardoor niet ieder zomaar naar de zee kan gaan. Toen herinnerde ik mij een citaat:

“Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen en vrouwen bij elkaar om hen bevelen te geven, om ze elk detail uit te leggen, om ze te vertellen waar ze alles kunnen vinden. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee”.

Antoine de Saint-Exupery

Ik hoop dat ik met deze sfeer gerichte teken oefening je een beetje een ‘zeebeleving’ kan bieden, die je even in gedachten meeneemt naar de wijdsheid van de eindeloze zee. Want de herinnering en fantasie zijn door geen enkele maatregel in te dammen!

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

Duur: een half uur tot een uur.

Materialen: stevig papier (A4 of A3), pastelkrijt/schoolbordkrijt/stoepkrijt, schilderstape en een theezeefje.

Kunstzinnige inspiratie zee aanzicht

Afke

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 5: een tetraëder boetseren

Als kunstzinnig therapeut neem ik jullie in deze post mee naar een volgende kunstzinnige oefening van een zogenaamd ‘platonisch lichaam’: de tetraëder (een piramide met driehoekig grondvlak). Opnieuw beginnen we met het boetseren van een bol, zoals jullie in een eerder filmpje hebben kunnen meemaken. Van daaruit boetseren we de tetraëder. Dit is een vorm die een duidelijk gecentreerde punt heeft, ongeacht op welk grondvlak je hem plaatst. De ribben en hoeken zijn ten aanzien van de kubus iets scherper en daardoor lastiger vorm te geven. Maar vast wel te doen aangezien jullie al geoefend hebben met de kubus. Het is ook bij deze vorm weer de uitdaging om de vlakken gevuld te houden. Om de bovenste punt goed in het centrum te krijgen kan het enorm helpen als je stevig staand boetseert en daarbij je eigen balans goed in de gaten houdt. Andersom werkt het maken van deze vorm balans-versterkend.

Kijk ook zo nu en dan van bovenaf op de vorm om te zien of de punt precies in het centrum geplaatst is.

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed, waar ik werk als kunstzinnig therapeut naast mijn eigen praktijk.

Duur: een half tot een heel uur aansluitend of in etappes te maken. 

Materialen: boetseerklei zoals witte fijne Chamotte. Een vochtige doek en plastic zak om de vorm luchtdicht in te kunnen bewaren.

Afke

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 4: een kubus boetseren

Vanuit mijn praktijk voor beeldende therapie plaats ik in deze post een volgende kunstzinnige oefening van een zogenaamd ‘platonisch lichaam’: de kubus. Vanuit een eerder filmpje hebben jullie al kennis kunnen maken met het boetseren van een bol. Met het maken van de bol zullen we ook nu weer beginnen. Van daaruit boetseren we de kubus. Dit is een vorm die nog veel meer wakkerheid vraagt dan bijvoorbeeld het maken van een ei of een discusvorm. De kubus is een regelmatig veelvlak: een vorm die duidelijke grenzen heeft, met strak gevormde vlakken en hoeken. Dat is nog niet zo makkelijk om met klei te bewerkstelligen. Zeker niet als je daarbij het tafelblad niet gebruikt en het puur uit de hand vormgeeft.

Hoe je het maken van dit platonisch lichaam ervaart kan je wellicht inzicht verschaffen in andere situaties in je leven en hoe je daarmee omgaat. Mogelijk voel je onrust, frustratie, of juist een gevoel van houvast en helderheid. Het kan daarom zeker zinvol zijn om naast je boetseerwerk een blaadje en potlood te leggen zodat je zo nu en dan iets kan opschrijven over wat je al boetserende ervaart.

De kubus (of: hexaëder) is een van de vijf ‘platonisch lichamen’ die de Griekse filosoof Plato (472–347 v.Chr.) voor het eerst beschreef. Maar ook voor Plato’s tijd waren ze al bekend en in gebruik als ‘scholingsmiddel’ om je te verbinden met de wetmatigheden van de schepping, bijvoorbeeld in de school van Pythagoras. Platonische lichamen worden in de wiskunde ook wel regelmatige veelvlakken genoemd: ze worden gevormd door met een aantal regelmatige vlakken een ruimtelijke figuur op te bouwen.

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

Duur: een uur aansluitend of in etappe’s te maken. 

Materialen: boetseerklei zoals witte fijne Chamotte, en een opschrijfblaadje met schetspotlood.

Afke

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 3: een ei boetseren én tekenen

Vanuit mijn praktijk voor beeldende therapie plaats ik in deze post twee volgende kunstzinnige oefeningen die passen bij deze stille week voor Pasen. Een week van verwachting, van dicht bij jezelf komen. Een week wellicht ook van vasten of eenvoud. We staan met aandacht stil bij de vorm van een ei middels zowel een boetseer- als een tekenoefening. In een eerder filmpje hebben jullie al kennis kunnen maken met het boetseren van een bol. Dat is een dromerige vorm die je heel goed op de tast kan maken. Het heeft geen duidelijke voor-achter, links-rechts of boven-onderkant. Met het maken van de bol zullen we ook nu beginnen. Van daaruit boetseren we het ei. Deze is iets meer opgericht en is aan de bovenkant wat spitser en naar onder toe wat zwaarder/ronder.

Je zal kunnen beleven dat het maken van deze vorm echt wat anders van je vraagt. Je krijgt dit niet zomaar voor elkaar. Maar als het eenmaal is gelukt ligt deze vorm heerlijk in de hand en kun je je echt trots voelen over het resultaat. In termen van beeldende therapie vraagt deze vorm iets meer een ‘wakkere houding’ die past bij een meer opgerichte vormtendens. Alsof je langzaam ontwaakt uit de winterslaap en de ruimte voorzichtig gaat verkennen.

Beeldende therapie-oefening 3a: een ei boetseren

Oefening 3b: een ei tekenen

Door deze vorm (het ei) in zwart-wit na te tekenen komt er nog een nieuw element bij: je kan hier ervaren dat je schaduw (duisternis) nodig hebt om het licht echt lichtkwaliteit te geven. Ook dit gegeven is in deze tijd van het jaar zo voelbaar: we komen uit de donkere wintertijd en kunnen daardoor zo genieten van de lentezon en de kleuren die nu zichtbaar worden.

Ik wens jullie een goede verstilde week toe en een warm paasfeest.

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

Duur: van een half tot een heel uur. 

Materialen: boetseerklei zoals witte fijne Chamotte, en voor de tekenoefening een zacht schetspotlood (bijvoorbeeld B4), een gum en een vel papier van A4 of A3-formaat.

Afke

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 2: ontwikkelingsreeks plantgroei en boetseeroefening ‘wensbolletje’

In deze blog een waarnemings-oefening en een boetseeroefening, die beide passen bij de lente. De lente is immers inmiddels echt doorgebroken. Als ik naar buiten ga ruik ik de mest die over het land is verspreid. Dat versterkt mijn lentegevoel. Door het zonnige weer van de afgelopen dagen wordt alles steeds groener en zijn er al aardig wat bloemen te zien. De natuur trekt zich niets aan van het hele Corona-gebeuren, die heeft zijn eigen rustige tempo.

Oefening 2a: even vertragen met een ontwikkelingsreeks plantengroei

Even vertragen en zo nu en dan stil staan bij een plant of bloem kan de hectiek van deze tijd en de zorgen even doen vergeten.

Het is een mooie tijd om een paar zaadjes van bijvoorbeeld een Akkergoudsbloem of zonnebloem in een pot te planten en deze voor je raam te zetten, en de komende tijd de groei van de plant(jes) goed te observeren. Om de waarneming te scholen helpt het met extra aandacht te kijken naar wat we in de haast vaak als heel gewoon ervaren. Het blijft toch steeds weer een wonder, dat uit zo’n uitgedroogd hard zaadje zo’n prachtige plant en zelfs bloem kan ontstaan…

Je kunt dit groeiproces van zaadje naar plant naar bloem volgen door bij wijze van kunstzinnige oefening de verschillende stadia van de groei te fotograferen, en/of er schetsjes van te maken, of schilderingen, of een klein gedichtje bij elke nieuwe stap. Wat is per stap nu wezenlijk anders dan de stap ervoor?

Een andere optie is een potje met bolletjes te kopen of een bloembolletje te planten. Dit groeiproces gaat vaak sneller, dus zal je vaker potlood en papier tevoorschijn moeten toveren wil je wezenlijke stadia niet missen. (Plantreeks hieronder geschilderd door Emma)

Boetseeroefening 2b: ‘wensbolletje’

Naast deze plant/groei observatieopdracht laat ik jullie een filmpje zien van de boetseeroefening van een ‘wensbolletje’. Deze kleine meditatieve opdracht leerde ik van Ulrikke Stokholm (Atka – Dornach – Zwitserland).

Je kunt de oefening het beste doen als je even helemaal alleen bent. Je gaat na wat je jezelf in deze tijd graag toewenst: waar je behoefte aan hebt in deze tijd. Hier sta je tijdens het boetseren goed bij stil. Neem een moment echt voor jezelf. Niet zomaar een weldaad maar ook des te belangrijker in deze soms verwarrende en onzekere tijd.

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

Veel plezier! En bekijk ook de andere kunstzinnige oefeningen op dit blog!

Duur: een half uur tot een uur.

Materiaal: boetseerklei zoals witte fijne Chamotte.

Afke

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Kunstzinnige oefening 1: vormtekening golf en discus boetseren

Mijn eerste kunstzinnige oefening online! Als kunstzinnig therapeut deel ik graag wat uit in deze tijd van Corona. In deze video nodig ik je uit om met mij twee kunstzinnige oefeningen te doen die ik graag inzet bij de Borgstichting (onderdeel van Lievegoed) en in mijn praktijk. De oefeningen zijn gericht op ontspanning en focus op het hier en nu.

De video van deze kunstzinnige oefening is mogelijk gemaakt door Lievegoed.

We beginnen stapsgewijs met een vormtekening van een golf en vervolgens gaan we verder met klei: we boetseren een bol, en vormen deze om tot een zogenaamde ‘discus’.

Duur: van een half tot een heel uur.

Materialen: papier, krijt of potlood en boetseerklei zoals witte fijne Chamotte. Te koop bijvoorbeeld bij Keramikos in Haarlem.

Afke

Oefening vormtekening golf - kunstzinnige therapie / beeldende therapie / vaktherapie beeldend

Bezig met verwerken …
Gelukt! Je staat op de lijst.

Dankzij Corona leren we de waarde van onthaasten kennen.

“Misschien zeggen we straks: ik ga even in de Coronastand”

Witte Hoogendijk in de Volkskrant
Artikel van psychiater Witte Hoogendijk

Wat de waarde van onthaasten is, beschrijft Psychiater Witte Hoogendijk in de Volkskrant van zaterdag. Dat is een interessante kant van deze Corona-periode. We ontdekken dat veel van onze afspraken in onze volle agenda’s minder belangrijk zijn dan we dachten. Veel van ons ervaren zelfs een soort opluchting dat er nu minder ‘hoeft’. Dat gevoel herken ik persoonlijk.

Volgens Hoogendijk is het belangrijk dat we in deze periode zelf bewuster omgaan met alle mediaberichten over Corona die op ons afkomen. We kunnen hier meer eigen regie in nemen. Dat is belangrijk om stress niet te veel te laten oplopen. Ook schrijft hij dat bij mensen met psychische kwetsbaarheden in deze situatie vaak een gezond deel van hun psyche wordt aangesproken, doordat er opeens concreet iets aan de hand is.

Met mijn kunstzinnige oefeningen die ik mijn cliënten nu wekelijks digitaal aanbied op mijn Beeldend Blog richt ik mij ook op dit gezonde deel. Dit deel versterken en meer de ruimte geven is mijn doel hierbij. Wil je meedoen aan mijn oefeningen? Kom dan elke donderdag terug op mijn blog!

Afke

Laat de lente ons opbeuren!

Kunstzinnige oefening: sneeuwklokjes. Kunstzinnige therapie / vaktherapie beeldend / beeldende therapie / art therapy

Laten we in deze onrustige tijd rond het Coronavirus oog houden voor de mooie ontluikende natuur. Want echt, de lente is in zicht! De sneeuwklokjes bloeien in de tuin, de magnoliaknoppen staan op springen, de forsythia staat zo mooi geel te wezen. Zo fijn om daar even met rust naar te kijken. Even mijn hoofd leegmaken door er een kunstzinnig werkje bij te maken.

Afke